• Viimeisimmät

  • Aihealueet

  • Arkisto

  • Mainokset

Kuinka erikoistutaan?

Kuinka erikoistutaan?

Suuri osa painotaloista kärsii tilausten puutteesta ja liian alhaisesta katteesta ylitarjonnan aikana. Eräs painotalon johtaja kuvasi minulle tilannetta osuvasti: ”tämä ei ole enää mukavaa”.
Painotalot ovat pyrkineet voittamaan kilpailun ja parantamaan tilannettaan investoimalla ja kehittämällä yritystä sisältäpäin. Hyvin usein se tapahtuu investoimalla tehokkaampiin koneisiin ja tuotantoa tehostamalla. Lopputulos on, että tuotetaan entistä tehokkaammin samaa, mistä on jo ylitarjontaa, eikä saatu kate parane yhtään.

Oikea tapa on kehittää yrityksen kohderyhmää.
Se merkitsee keskittymistä ja erikoistumista niin, että painotalo löytää oman markkina-aukkonsa.
Tavallisesti erikoistuminen käsitetään tuote-erikoistumiseksi. Sitä se ei ole ollenkaan!
Itse asiassa tuotteeseen erikoistuminen on vaarallista. Tuote on vain väline, joka muuttuu ja korvautuu aikaa myöten toisella, paremmalla ratkaisulla.

Kohderyhmään keskittyminen ja markkina-aukko
Kun yritys pyrkii palvelemaan kaikkia mahdollisia asiakkaita, sen voimavarat leviävät liian laajalle, jolloin yrityksellä ei ole markkinavaikutusta.
Mutta kun yritys keskittyy tiettyyn, yrityksen omiin vahvuuksiin sopivaan kohderyhmään,
voimavarat voidaan kohdentaa tähän pieneen aukkoon, jolloin syntyy vaikutusta.
Keskittymällä yritys pääsee näkemään kohderyhmänsä sellaisia tarpeita ja ongelmia,
joita se ei ole ennen voinut havaita, eivätkä todennäköisesti kilpailijatkaan.
Kun nämä ongelmat päästään ratkaisemaan, on markkina-aukko löytynyt!
Näin yrityksestä tulee kohderyhmänsä tärkeä kumppani.
Siihen väliin on kilpailijan vaikea tunkeutua.

Kohderyhmäkehittäjä
Kohderyhmäkehittäminen on vaiheittainen prosessi. Se vaatii hieman perehtymistä
asiaan, jotta se onnistuu. Prosessi on kuitenkin helposti tajuttavissa, kun siihen pääsee sisälle. Kohderyhmän kehittäminen vaatii järjestelmällistä työskentelyä, mutta se ei suinkaan ole mitään rakettitiedettä.

Yrityksen tilanteen parantaminen on kiinni vain siitä, että päätät aloittaa kohderyhmäkehittäjänä!
Parhaassa tapauksessa vaikutukset alkavat näkyä parissa kuukaudessa.
Toinen vaihtoehto on kärvistellä samassa tai jopa huonommassa tilanteessa.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: